SEO och Sökmotoroptimering i Uppsala

Google har idag kommit att bli synonymt med att söka information på nätet. Det sker mer än 2.3 miljoner sökningar varje sekund och mer än hälften av dessa sökningar kommer numera från mobila enheter.

När så stor del av befolkningen använder samma medium för att få tag på sin information så har man som företag inte råd att stå utanför.
Hur kan vi på hemsida Uppsala hjälpa er med sökmotoroptimeringen?

Eftersom Hemsida Uppsala ägs av Mediahelp som sedan 2008 har hjälp över 1000 företag med sin digitala strategi och optimerat hundratals hemsidor med goda resultat så har vi möjlighet att hjälpa till att förbättra optimeringen av er webbplats.

Hur fungerar sökmotoroptimering, SEO?

Vart hemsidor hamnar i sökresultatet är ingen slump. Det är helt enkelt Googles algoritmer som bestämmer och rankar alla hemsidor utifrån de parametrar som sökmotorn använder.

Här handlar det helt enkelt om att försöka vara så relevant som möjligt för att Google ska vilja premiera just dig i sökresultatet. Genom att sökmotoroptimera er hemsida med detta i åtanke och sätta en plan för ett löpande arbete med optimeringen lägger man grunden som i slutändan gör att er hemsida syns bättre.

Varför SEO?

Genom att få bättre synbarhet på sökmotorerna så ökar man trafiken till hemsidan och genom detta också möjligheten att få fler kunder. Det viktigaste vi ser med en optimering är att man ska dels få fler besökare men också rätt besökare.

Genom att jobba med sökmotoroptimeringen i en större digital strategi så säkrar man upp att jobbar mot korrekta mål och att arbetet man utför faktiskt får de slutgiltiga resultatet man är ute efter.

Vad är viktigt när man arbetar med sökmotoroptimering?

Att optimera en hemsida är ett löpande arbete som man aldrig blir helt klar med. Då sökmotorerna är i ständig uppdatering gäller det att hela tiden jobba med hemsidan för att nå bästa möjliga resultat.

I en optimering av en hemsida kan det ingå hundratals små justeringar och fixar. Men för att förenkla detta så brukar vi prata om att det finns två ytor där man jobbar aktivt med optimeringar.

Dels har vi hemsidan i sig.
Här är det viktigt att jobba med:

  • Tekniken på hemsidan
  • Tillgängligheten & användarvänligheten
  • Innehållet och strukturen på hemsidan.

Helt enkelt alltid man ser på en hemsida både som användare men också när man kollar djupare i koden.

Sen kommer den andra delen av optimeringen, här handlar det helt enkelt om det digitala rykte en hemsida har:

  • Vilka andra sidor länkar till er sida?
  • Hur syns ni på sociala medier?
  • Hur populär är er webbsida?

Allt detta påverkar hur en sida syns på Google. Verkar det krångligt?

Det behöver det inte vara, tveka inte att kontakta upp på Hemsida Uppsala idag så kan vi säkerligen hjälpa till.

Kontakta oss